De acht van nu staat voor de uitdaging van toen...
Project 8+, 2005
In 2005 was de verbazing groot toen de Gentse Rebels, die tot dan bekend stonden voor hun koppelroeien, plots bekend maakten dat zij de nog niet zo lang geleden aangekochte Patricia vanonder het stof zouden halen, haar een nieuwe naam en nieuw likje verf zouden geven. Het was duidelijk. De Gentse RS stond aan de vooravond van wat iets heel moois zou worden. Met een select groepje van zeven senioren, aangevuld met een junior 16 en een stuurman van 17, werd in de aanloop naar het Belgisch kampioenschap lange boten hevig getraind. De schoenmaker bleef niet bij zijn leest, maar trok ten strijde in het koninginnennummer. Op zondag 25 september was het eindelijk zo ver. Na een snelle start in baan 1, vochten de Rebels een duel uit met de Koninklijken van Sport Gent. Aan de 750m werd de eerste aanval ingezet. Zitje per zitje schoof 'Voorzitter Frans De Beule' naar de leiding. De 1000m werd overschreden en de bootlengte voorsprong was een feit. Reden genoeg voor Wim Deblock om bij het ingaan van de laatste 750m zijn strijdkreet in te zetten. Slagman Christophe Raes trok de gashendel open, de schoenveters knakten bijna maar hielden vol en de rails onder de rolbanken gaven vonken als nooit tevoren. Ontlading en vreugde waren groot. De Gentse Rebels wonnen de M8+ en zouden van dan af ongeslagen blijven tot het jaar 2010, met uitzondering van één zwarte pagina uit de Rebels roeigeschiedenis, 2007. In 2011 werd die reeks doorbroken door KRCG, het begin van een zoektocht naar de nieuwe titel.
Het is zonder enig gevoel voor overdrijven dat gezegd mag worden dat de suprematie van de Gentse Rebels in de M8+ groot was in het laatste decennium. In de laatste tien jaar, te beginnen van de eerste titel in 2005, zou 'Voorzitter Frans De Beule' maar liefst vijf maal als eerste de finish overschrijden in het koninginnenummer. Sport Gent deed dat twee maal, Club Gent en TRT Hazewinkel één maal. Belangrijk bij deze laatste opsomming is dat de laatste drie jaar de Gentse Rebels er niet meer zouden in slagen om de M8+ als eerste over de aankomstlijn te brengen. Maar beterschap was vorig jaar al in zicht en de basis voor dit jaar werd gelegd. Onder leiding van beide Fransen zou de GRS opnieuw stilletjes bouwen aan een nieuw vlaggenschip. De oude sloep 'Voorzitter Frans De Beule' voer naar haar laatste rustplaats en werd dankzij o.a. zij die mammie of pappie werden van een flinke dol, een schattig rolbankje of een kloeke uitlegger, ingeruild voor de nieuwe Filippi bolide met niet de gekende blauwe maar wel de Rebelse zwarte streep. Het harde labeur van een tiental senioren begon haar vruchten af te werpen en tientallen seconden achterstand werden ingeruild voor honderdsten van een seconde voorsprong. Nog lang geen garantie op de nieuwe titel. Maar met jullie massale steun en de overgave van zij die er een heel jaar voor werkten, is één ding zeker. De Gentse Rebels staan volgend weekend opnieuw voor een moeilijke opdracht waar aanvankelijk slechts enkelen in geloofden. De parallel met 2005 is makkelijk te trekken. Hopelijk het tafereel op zondagavond in het clubgebouw ook!